Edukacyjny projekt czytelniczy w klasie 3a „Nasza mała biblioteka”

Klasa 3a przez cały rok szkolny uczestniczyła w projekcie „Nasza Mała Biblioteka”. Najważniejszym celem zajęć było zainteresowanie dzieci czytaniem książek oraz przekonanie, że warto czytać, bo książki  to wspaniała przygoda. Cykl 6 zajęć obejmował pozycje: z Polski Przemysława Wechterowicza „Jajko czy kura?” i „Proszę mnie przytulić”, ze Słowenii Petera Svetiny „Magiczny pierścień” oraz Majdy Koren „Ugotuj mi bajkę!”, z Estonii Hilli Rand „Biały jak śnieg i Czarny jak węgiel” oraz z Łotwy Martinsa Zutisa „Niedokonane odkrycie”. Razem z książkami każdy uczestnik otrzyma „Łamigłówki Literackie”, które w sposób ciekawy i niebanalny (rebusy, krzyżówki, ćwiczenia językowe i manualne) przybliżą dzieciom fabułę książek i pomogą zaprzyjaźnić się z ich bohaterami. Ponadto przystępnie i atrakcyjnie przedstawią kulturę krajów biorących udział w projekcie.

Zajęcia odbywały się w następujący sposób: uczniowie wysłuchiwali głośnego czytania na dywanie, następnie uzupełniali zadania w Łamigłówkach literackich. Dodatkowo lekcje uzupełniane były:

Peter Svetina „Magiczny pierścień” uczniowie obejrzeli fragment filmu o magicznym pierścieniu Arabelli oraz wykonali dla siebie własne „magiczne pierścienie” .

Majda Koren „Ugotuj mi bajkę!”, uzupełniliśmy naszą wiedzę kulinarną o molekularną kuchnię Pana Kleksa, oglądając fragment „Akademii Pana Kleksa”, próbowaliśmy smaków kwaśnych na własnych kubkach smakowych, ćwiczyliśmy przygotowanie kisielu z owocami jako algorytmu – przepisu na danie, a w domu uczniowie napisali i narysowali  swoje  przepisy na ulubione potrawy.

Przemysław Wechterowicz „Jajko czy kura? uczniowie zastanawiali się, co było pierwsze jako czy kura oraz  malowali jajka w  fantazyjne kolory

Przemysław Wechterowicz „Proszę mnie przytulić” jako pracę plastyczną wykonaliśmy ośmiornicę, która ma 8 ramion do przytulania

Martins Zutis „Niedokonane odkrycie” skłoniło nas do wymyślania  własnych  gatunków zwierząt, oraz do wykonania doświadczenia z wyhodowaniem z ziarnka fasoli rośliny.

Hillia Rand „Biały jak śnieg i Czarny jak węgiel” ćwiczyliśmy obliczenia zegarowe oraz układaliśmy plan wydarzeń.

 Celem zajęć było: propagowanie czytania książek wśród dzieci, kształtowanie gustów literackich i plastycznych najmłodszych czytelników, rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci, prezentacja kultury Polski, Estonii, Łotwy i Słowenii. Wspólnie spędzony czas na lekturze był bardzo cenny i twórczy i mam nadzieję, że przełoży się na „miłość” do czytania i książek.

https://www.ezop.com.pl/wp-content/uploads/2018/09/katalogNMB.pdf

Krystyna Waniak